Človek, ktorý vám ušije jedálniček na mieru II.ČASŤ

Ing.Libor Javro, výživový poradca

Vyštudoval som výživu ľudí na Vysokej škole SPU v Nitre. Na margo toho som si spravil poradenské služby pre svojích klientov, kde im radím ako sa stravovať a dosahovať svoje ciele v oblasti zdravej výživy. Zameriavam sa najmä na redukciu hmotnosti, vďaka strave odstraňujem rôzne zdravotné problémy a taktiež radím profesionálnym športovcom a naším olympionikom.

Spolupráca s klientami trvá 3 až 6 mesiacov a vďaka stravovacím plánom a konzultáciam sa snažíme dosiahnuť čo najlepšie výsledky. Konzultácie prebiehajú v pravidelných intervaloch každé 2 týždne, kedy sa bavíme najmä o tom čo sa im podarilo, alebo naopak kde nastal problém a ako ho odstrániť.

A práve vďaka týmto konzultáciam vediem klientov pomyselne za ruku, aby boli neskôr samostatní, vedeli sa sami odkontrolovať, zmenežovať celé to stravovanie a samozrejme, aby to čo sme spolu nastavili, sa stalo trvalou súčasťou ich životného štýlu“.

 

U mamičiek, ktoré dojčia je to absolútna špecfikácia. Do jedálnička je potrebné zaradiť potraviny s vyšším obsahom kalórii. Chce to väčšiu dávku trpezlivosti, nie je potrebné, aby sa v tomto prípade chudlo rýchlo. Odporúčam ísť pomalším tempom, aby dieťaťu nič nechýbalo, mamina bola spokojná a zároveň, aby sa posúvala vpred.

Ak by žena strácala veľké množstvo tuku naraz, mohlo by sa stať, že by stratila mlieko, ale samozrejme je to individuálne. Stretol som sa s prípadom, kedy mala mamička veľa tuku na sebe, no skoro žiadne mlieko a naopak mamička, ktorá bola chudá, mala veľa mlieka.

„Najlepšia investícia, akú môžeme spraviť, je investícia do nášho zdravia“.

  • Libor, povedz nám prosím ťa…Čo to celé obnáša, s čím môže klient počítať, ak sa nechá zveriť do tvojích rúk?

Takže ako som už spomínal, najprv prebehne tá vstupná konzultácia a následne na to, má klient o týždeň vystavený plán. No a potom ho vediem minimálne 3 až 6 mesiacov. V priebehu tohto obdobia vedieme každé dva týždne spoločnú konzultáciu. Preberáme to, ako sa klientovi darí, čo sa mu podarilo, alebo naopak nepodarilo a ako treba na tom popracovať. Skrátka, ako by sa dal odstrániť konkrétny problém, ktorý práve rieši v rámci svojho chudnutia.

Mojím cieľom je vlastne to, aby som svojích klientov držal pomyselne za ruku, aby sa naučili menežovať svoje stravovanie, aby mali nad sebou odborný dohľad. A to ich aj motivuje k tomu ísť ďalej. Veľmi ma teší, keď vidím, ako sa klientom darí a po krátkom čase sú vidieť aj prvé výsledky. Kvázi po pól roku majú tú zmenu stravy a vôbec životného štýlu tak vžitú, že dokážu ísť už sami v tom tempe a štýle, ktoré sme spolu nastavili.

Je vždy dobré, keď má človek niekoho, kto sa mu môže venovať a viesť ho. Ja osobne si myslím, že najlepšia investícia, akú môžeme spraviť, je investícia do nášho zdravia.

  • A čo reštaurácie? Odporúčaš svojím klientom ísť sa najesť sem-tam do reštaurácie, alebo je tento typ stravovania pre chudnúceho človeka skôr tabu?

Samozrejme, odporúčam aj reštauračné stravovanie. Akurát si treba dávať pozor na to, čím je to jedlo poliaté. Najviac kalórii sa totižto skrýva v omáčkach, ktorými je jedlo preliaté. Takže si môžem tú zálievku, alebo omáčku vypýtať napríklad separátne.

Ďaľšie také odporúčanie by bolo, vyhýbať sa vyprážaným jedlám, alebo jedlám, ktoré sú zbytočne vymáčané v oleji. Napríklad zemiaky, ktoré sa pražili v litri oleja, majú 3 krát toľko kalórii, ako zemiaky varené, alebo pečené s minimálnym množstvom oleja. Načo si zbytočne zvyšovať kalorický objem stravy, keď to vôbec nie je nutné?

Jednoducho povedané, stačí si dopredu premyslieť, kde by sa dali ušetriť zbytočné kalórie a dá sa kľudne stravovať aj po reštauráciach.

V dnešnej dobe existujú už reštaurácie, ktoré sa špecializujú na zdravú stravu.

Najväčšia chyba, ako som už spomínal, je nejesť vôbec nič. Je lepšie si dať šalát, aj keď s dresingom, ako si nedať vôbec nič!“

  • Veľký strašiak pre ľudí sú sacharidy. Čo si o tom myslíš ty?

To je veľká fáma, a neviem ani odkiaľ prišla. Je nezmysel vynechávať sacharidy ako sú (zemiaky, ryža, chlieb…), pretože z tých sacharidov čerpáme podstatnú dávku energie. A ako má to telo fungovať, ak mu tú energiu vlastne nedáme? Je dôležité jesť aj sacharidy, ale v primeranom, optimálnom množstve.

Dať si na obed len šalát, napríklad s kúskom mäsa, alebo s kúskom syra je pre naše telo nepostačujúce. Tým dostávame náš organizmus do formy hladovania a potom sa spomaľuje metabolizmus. Možno zo začiatku niečo schudnem, ale časom bude náš organizmus očakávať viac, že ešte niekde doplním tú chýbajúcu energiu.

  • Čiže sacharidy áno, ale v optimálnom množstve. Záleži aj na technologickej úprave, ako sú tie sacharidy tepelne spracované?

V podstate pri technologickej úprave je problém len s tukom. Aký tuk a koľko tuku používam pri pečení. Aj hranolky sa dajú spraviť zdravo, nie je nutné aby plávali v litri oleja. Ak používam veľa oleja, masti, masla, tak zbytočne navyšujem tú energiu, ktorú by som si mohol ušetriť.

Áno aj to sa stáva, že zadám klientovi úlohu, aby si spísal všetko čo skonzumuje každý deň, trebárs v priebehu jedného týždňa. Ale pre klienta to nie je podľa mňa smerodatné, pretože nevie ako má s tým naložiť. Nevie ako si má jedálniček navrhnúť sám. Nato som tu ja, aby sme si spolu sadli a porozprávali sa o jeho dennom príjme potravy. Dozviem sa viac o tom, čo mu chutí a na základe toho mu spravím jedálniček na mieru.

  • Akú úlohu zohráva váženie a meranie pri chudnutí?

Ľudia majú veľmi radi ten progres, keď môžu vidieť „chudnutie v číslach“. Ale ja osobne tomu nepridávam až takú vážnosť. Dôležité je cítiť sa dobre, byť vitálny, mať dostatok energie a popritom začínam cítiť, že sa mi formuje postava, oblečenie je voľnejšie, môžem si dovoliť nosiť menšie konfekčné číslo. Meranie, váženie je skôr informácia a povedal by som, aj taká motivácia pre klienta.

Vážením máme tendenciu sa upínať na nejaké čísla a to nás môže psychicky zdeptať. Dosiahnúť ideálne číslo na váhe je zbytočný stres.

Váhu stačí prekontrolovať raz za mesiac, dôležité sú pocity, ako sa cítim, nie ako rýchlo chudnem.

Menežovanie stravovania znamená:

  1. vedieť čo a v akom čase treba jesť
  2. aká strava je pre daného človeka najlepšia
  3. aké sú optimálne porcie potravín
  4. dodržiavať raňajky, desiatu, obed, olovrant, večeru, prípadne druhú večeru, záleží aj od záťaže, ktorú človek vykonáva
  5. ako a s čím kombinovať potraviny
  6. vedieť čo jesť pred a po športe
  7. v najideálnejšom prípade mať jedlo predpripravené, alebo ak nestíhame, tak je dobre vedieť, kde si môžem zakúpiť vhodné potraviny
  8. mať základné poznatky o tom, čo treba sledovať na obaloch potravín
  9. vedieť si vybrať vhodnú stravu, ak sa ocitnem v reštaurácii
  • Od kedy si si otvoril svoje vlastné výživové štúdio ubehlo už 7 rokov. Vďaka tvôjmu know-how si zmenil život mnohím ľudom. Utkveli ti za ten čas v pamäti nejaké výrazné zmeny tvojích klientov?

Určite áno, pamätám si veľa prípadov či už u bežných ľudí, alebo u športovcov. Napríklad, tým že sa tí ľudia naučili správne stravovať, nastali u nich veľké zmeny, či už fyzické, alebo aj psychické. Tým, že človek schudne sa zmení nie len jeho postava, ale taktiež aj celkový pohľad na život. Prehodnotí svoje priority a nastáva obrovská zmena. Úpravou stravy sa taktiež zníži cholesterol, zlepší krvný tlak, zmiznú rôzne kožné prejavy. Keď si nastavíme fakt dobré stravovanie a hlavne naučíme sa ako….zmena bude trvalá.

Taktiež športovci, olympionici dosahujú lepšie výkony. Veľa športovcov žije v presvedčení, že musia jesť hlavne veľa bielkovín a keď som im objasnil, akú dôležitú úlohu zohrávaju sacharidy, tak po zmene jedálníčka sa zlepšili aj ich výkony. Tým som vlastne dopomohol aj veľa športovcom, aby sa stali majstrami sveta, majstrami európy. Najmä u mladých  športovcov do 15 rokov nastala diametrálna zmena po úprave stravy. Do mesiaca bolo badať prvé väčšie výsledky a ich výkon šiel rapídne nahor.

 

Libor, veľmi pekne ti ďakujem za rozhovor a taktiež za cenné informácie, ktoré si poskytol naším čitateľom. Želám ti veľa úspechov a daľších spokojných zákazníkov.

PSSSSST, niečo vám poviem…

S Liborom pripravujeme pre vás eBook, ktorý bude nabitý plnohodnotnými informáciami o strave a nielen to. Povieme si niečo aj o pohybe, ako to celé chudnutie menežovať, keď ste v časovej tiesni a podobne. Samozrejme ako bonus sme si pre vás pripravili aj chutné a zdravé recepty.

 

Zatiaľ sa majte krásne

Vaša Natália ❤︎

Kontakty:

Libor Javro  www.vyzivovestudio.sk

Natalia Grünwald nataliagruenwald33@gmail.com

 

 

 

Natalia Grünwald
Som veľký nadšenec zdravého životného štýlu a mama 2 malých detí. Pomáham maminkám dostať sa opäť do formy , nadobudnúť svoje "nové JA" a uzdraviť svoje telo aj myseľ. moj pribeh si mozete precitat tu >>
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.

  • Nedarí sa vám chudnúť, po pár dňoch to opäť vzdáte? Prečítajte si eBook zdarma:-)

    Začať s chudnutím nie je až taký problém, ale tažšie je zotrvať! Ako na to sa dočítate v tomto eBooku zdarma ⬇︎⬇︎⬇︎

  • Nejnovější články
  • Kategorie
  • Vidíme sa na insta :-)
    https://www.instagram.com/nataliagrunwald33/
  • Vidíme sa na Facebooku